פורסם על ידי: תנועת חזון | 04/08/2011

דף הוגה – הרב דוד כהן 'הנזיר'

הרב דוד כהן 'הנזיר' (1887-1972)

מתוך יומנו "מגילת סתרים" :

 "כי לא התוכן אלא האיך, לא המפעל אלא הפעולה, לא הנחשבות אלא המחשבות עיקר. רעיון עיקרי זה הוא הגואלנו, הוא הצרי לנפשנו ומרפא למצוקות ספקות שאלותינו.

והיה כי נשאל לתוכן הגאולה והתחייה בימות המשיח ההולכים כבר ובאים עלינו, ונחפשה ונחקרה מה תכלית דבר נמצא בם, הלא עולם כמנהגו נוהג, ותוכן צרכנו כצרכי כל חי, ומה גודל ורום עליון נחזה בם?

הייתה התשובה: לא התוכן המסוים אלא מצב הרוח, אור יקר, אור עליון, הזורח ומופיע על כל זה, במראה פני אור אויר הארץ, המשיבה נפש כל חוזי יה. שמיעת קול צלצלי שירת הגאולה. איך עליון זה, הוא המעדן והמעלה את תוכן חרות גאולת עם משעבוד מלכויות ושיבתו לארץ ממלכתו.

והיה כי נשאל לתוכן קודש עליון שאליו נעבוד ולפניו נכרע ברך, ונחפשה ונחקרה במגינת-לב ומצוקת נפש כואבת: מה, מה דבר יש בו, למי נעבוד, ולמה נקריב עצמותינו, מה הנחשב שבו כל מחשבותינו חקוקות, מה האהוב, שבו כל נימי הגיוני לבנו חקוקים דבוקים ונחשקים?

והייתה התשובה: לא התוכן אלא האיך, הרוח, העלייה, הרוממות, הגעגועים ושירת הנפש, המשתפכת באין סוף, לווית שיר ניגון קולות ערבים, בעדן אין סוף, ובהארת אור נערב יקר משמח ומעודד. איך זה, בו נשמע האין, העליון, רוח האין סוף, הוא קו א"ס, החודר ברשימו, התוכן המצומצם… ו-איך זה, המופשט מכליו, שהוא אחוז בם, הוא רוח דבר ה', רוח הנבואה, שגם היא ערכה כמו כן בשפע הגילוי שהוא איך, מופשט, טהור, רוח דבר ה'."

מתוך 'קול הנבואה' חלק א'- 'תבנית הפילוסופיה הדתית היהודית':

"החכמה עולמית בעניינה ולאומית בצורתה ותבניתה. הצורה נראית באור גווניה המיוחדים באופן בלתי אמצעי במקום ובזמן. היא מתגלה בחזון במלוא כבודה ע"י מלאכיה, באוויר ארץ ידועה ובתקופה ידועה לבני עמה וכשעיניהם נשואות אליה. התבנית – היא נשמעת בפעולת המחשבה, המובנת בסגנון הלשון ובהשפעה על החיים הפועלים ונפעלים ממנה, מה ששונה בין עם לעם. למרות כלליות וקוסמופוליטיות החכמה, הוא מרובה כריבוי הלאומים, השונים ברוחם באופן תפיסתם ודרכי חייהם." (עמ' י"ג, אות ד').

"אופן ההתפלגות של 70 האומות הוא של ענפים מגזע." (70 פנים לתורה).

"התבנית המשלית מעודדת את המבין לשמעו מדעתו ומלבו. אין מוקדם ומאוחר בתורה, אין סדר למשנה. תבנית החכמה העברית אמורה בראשי פרקים ולא בשיטה דדוקטיבית, כמעט המחזיק את המרובה. כמו השפה המיתית אך ע"י יצירת העירור היא מוציאה אותך מהעבדות למיתוס, להיות אדם פועל, צלם אלוהים."

"כל עיקר מגמת החסידות הוא גילוי אלוהות בנפש כל אחד מישראל כפי יעודו. גם בהתפעלות הרגש והגוף וגם ע"י התבוננות. "כשהשכל מתפעל, בשמיעה הפנימית, בהאזנה טובה."

מאימרותיו:

"הברכה היא להמשיך ולהשפיע מעולם העתיד לבוא, לעולם שהולך כבר ובא."

קישורים:

על הרב הנזיר בישיבת 'מרכז הרב'

לרשימת מאמריו באתר רמבי"ש

קול הנבואה – מורשתו של הרב הנזיר


כתיבת תגובה

קטגוריות