פורסם על ידי: תנועת חזון | 11/10/2011

דף הוגה – הרב יהודה ליאון אשכנזי

הרב יהודה ליאון אשכנזי 'מניטו' (1922-1996)

מהמאמר "משיח בן דוד משיח בן יוסף" – "ה' אחד" הוא גם אלוקי היריב:

"..הנושא שבו אנו דנים בעצם מתחילת ספר בראשית ועד סופו (ועד בכלל) זה הבעיה של היחס לאחר, כשהאחר הוא גם קרוב וגם יריב, וכל זאת במסגרת המונוטאיזם האמיתי. זאת אומרת צריך לעשות מאמץ כדי להבין את ההשלכות של המונוטאיזם הזה בתוך בעית העמים בהיסטוריה. זה שאני אומר ש"ה' אחד" משמעו שאני אומר שה' הוא הבורא של האחר בדיוק באותה מידה שהוא הבורא שלי. גם ובעיקר, כשהאחר הוא יריבי. זאת אומרת החשיבה – ובמיוחד כשמדובר בהיסטוריה של עם ישראל – יכולה לגרום לנו לחשוב שהא-ל עסוק אך ורק בהשגחה על משרתו ישראל, ושבהגדרה זו הוא אינו מתעסק ולא משגיח באותה מידה על מי שהוא יריבו של ישראל. אבל בתוך מונוטאיזם אבסולוטי כפי שהדבר בא לידי ביטוי במונוטאיזם העברי, מובן שזה אותו א-ל אחד מאחורי – ישראל –שנמצא גם מאחרי האחר, המתנגד לישראל. צריך לעשות מאמץ גדול – לא של דמיון, יותר מזה, של חידוד הרגישות הרוחנית – כדי להבין את המסופר לא רק בשכל כי אם בנשמה."

"ברמת עם ישראל – ההתפלגות היא בין השבטים. היום אנחנו חיים כאילו קיימים רק שני פלגים בעם ישראל, הפלג הספרדי והפלג האשכנזי, אבל זה לא מדויק. ישנם שנים עשר שבטים בעם ישראל, ואלו הן שנים עשר זהויות שונות של להיות ישראל.

ברמת תורת ישראל – ההתפלגות היא בין אלה שהם בעד ואלה שהם נגד אלה שהם בעד.. הם לא נגד התורה, אבל הם נגד..

ברמת ארץ ישראל – בין ארץ ישראל והגלות ותפקיד ישראל בין השניים, זו אולי ההתפלגות הקשה ביותר כיום."

מהספר "מספד למשיח?", עמ' 68-69:

"..כאשר יש אהבה אישית בין דתיים לחילונים, אזי שני הצדדים מבינים זה את זה ומסוגלים לעבוד יחד. אבל כאשר צד אחד טוען "ישראל הוא דת ובית כנסת", והשני טוען "ישראל הוא אומה, מדינה", לא תיתכן הבנה ביניהם. מימות המשנה עד היום, אין בידינו שולחן ערוך של מדינה, מלבד אי אלו רמזים דקים "ביד החזקה" לרמב"ם. מה שיש בידינו היום הוא שולחן ערוך של שבט לוי, מכיוון שבכל תקופת הגלות אלו שנשארו יהודים נשארו יהודים רק בפרופיל של שבט לוי." (ראו מקור במסכת ברכות).

מהספר "מספד למשיח?", עמ' 14, מבוא לספר מאת הרב אורי עמוס שרקי:

"..רואה כאן הרב אשכנזי הלכה קדומה שמשמעותה המקורית הייתה שאין להחיל על מלכי בית אפרים את הכללים הנוהגים בבית יהודה. כשם שפרצופי השבטים שונים, כן הלכותיהם שונות. משום כך "מעמידים סנהדראות לשבטים" (סנהדרין פ"א מ"ה) שבהן נפסקת ההלכה לשבט על ידי חכמי אותו השבט, המכירים את אופיו."

מהספר "מספד למשיח?" , 'שער ראשון – יחוד עשרת השבטים' עמ' 54:

על חזרתם של שבטי ישראל (הפיזיים): "באחרית הימים הם עתידים להתקבל בחזרה לעם ישראל. הם ישראל על פי ההלכה יש לקבל אותם כישראל. דבר זה נשכח מאיתנו במשך הגלות ומכיוון שכיום התקנון של בתי הדין בנושאים אלו הוא תקנון של הגלות, מתעוררות בעיות רבות בנושא זה. ברור שמצב זה לא ישאר לעולמי עד וברור שנדרשת מהפכה על מנת שעם ישראל יתקיים."

מהספר "מספד למשיח?", עמ' 50- על השבטים כאיכויות וכדחפי זהות באדם:

"ראש ללא חכמה איננו ראש אלא אבר כאחד האברים. לכן בני יהודה אינם יכולים להתקיים בלי תורה, אבל עשרת השבטים, הגוף, מתקיימים כישראל אפילו בלי התורה. חלוקה זו היא אמנם החלוקה בין היהודים לעשרת השבטים, אך צריך לזכור שגם בין היהודים שהם ראש, כביכול, ישנה הנטייה להיות הגוף, ולכן נוצר עימות דומה בקרב היהודים עצמם."

מהספר "מספד למשיח?", עמ' 174, מאמר "ויהי, באחרית הימים":

"אנו חייבים להתעמק בידיעת המשמעות הייחודית של תולדותינו – ולא רק לימוד בעלמא. לשם כך נחוץ שיתוף פעולה אמיתי והדוק בין שני סוגי תלמידי חכמים: מחד, אלה המחזיקים בחכמת האמונה, ומאידך אלה המסוגלים לאבחן נאמנה את מהותם של המאורעות המתרחשים בזמננו – קרי, היסטוריונים, הסוציולוגים והפילוסופים. לא ראינו עד כה שיתוף פעולה מעין זה, אך הוא הכרחי כדי להשיב לעמנו את הכוח הדרוש לו כדי למלא את ייעודו."

קישורים:

1. 'מכון מניטו' המפרסם ומפיץ את תורתו של הרב אשכנזי – לכניסה.

2. שיעורים שמע וכתב של הרב אשכנזי באתר 'נוצר חסד ליהודה' – לכניסה.

3. לדוברי צרפתית 'טומניטו', 1,000 שעות וידאו ואודיו משיעורי הרב אשכנזי – לכניסה.


כתיבת תגובה

קטגוריות