פורסם על ידי: תנועת חזון | 23/09/2012

זוגיות נישואין ומשפחה – ספרים מומלצים

ספרים מומלצים על זוגיות נישואין ומשפחה

לפניכם רשימה של ספרים ומאמרים לכל הרוצה ללמוד ולהתפתח בתחום זה ולמי שמתכונן בפועל לנישואין ובניין משפחה. בתקווה שמפעלם של אלו המופיעים כאן יעזור לבנות בתים שלמים יותר בישראל כמאמר הראי"ה קוק זצ"ל:

"..השלמת הבית בארחות צדק היא ההתחלה להצלחת החברה בכללה, וחיי המשפחה בהיותם מתרוממים למצב טוב, תיוסד ברבות הימים הצלחת האומה. ע"כ הקדושה הביתית היא ראשית לההתחלה הכללית שבכללות האומה. וכערך משפחה אחת אל כללות האומה, כן הוא ערך עם ה' אל כלל המין האנושי.."
(עין אי"ה שבת ל"ב, א, קפ"ב)

1. הספר "שעשני גבר" הרב דוב ברקוביץ –

עדות ללימוד תורה אישי ומעמיק של חבורת לומדים צעירה בהנחיית הרב דוב ברקוביץ' את הסוגיות במסכת קידושין והמפגש של הלימוד עם חייו של כל לומד. מסע משולב בעולמה של התורה שבע"פ במשנה ובגמרא, על תקנות החיים ותפיסות היסוד שלה על זוגיות ומשפחה בהשתקפותן בחיי הלומדים במהלך תהליך הלימוד המתמשך דרך כתיבה יוצרת דיאלוגית.

2. הספר "איש ואישה זכו שכינה בינהם" הרב אלישיב קנוהל –

ספר הדרכה לכלות וחתנים. הספר הוא פרי מחקר וניסיון של אנשי המכון בהדרכת חתנים ושמיעת מדריכות כלות בתחום הנידון. לאחר לימוד הצרכים של הצעירים הנישאים נכתב הספר מתוך ניסיון להתמודדות עם הרצון ללמוד את המסורת ההלכתית המקובלת בשיח חדש הרואה את הלכות טהרת המשפחה כמשימה משותפת של שני בני הזוג ולא רק של האשה. מכאן שמו של הספר.

3. הספר "מקדש החיים" הרב דוב ברקוביץ –

בעזרת פרשנות מקורית לסיפור גן עדן מישיר הרב ברקוביץ מבט אל החיים ומחפש את סוד בניית הקשר בין איש ואישה. מתוך ניסיון רב שנים בייעוץ זוגי, עולות ומתבררות סוגיות של בחירה חופשית, תיקון עולם, אינטימיות ואמון. הרבנית רבקה שפירא השתתפה בכתיבת המבוא לספר. 

4. הספר "זכו שכינה ביניהם" אסופת הגות, הלכה ומחקר של הרב דוד כהן "הנזיר" –

הספר לששה שערים, הראשון שבהם מוקדש לדברי הגות בנושאים המוזכרים לעיל, השני עוסק בדברי הלכה בנושא קנייני הנישואין, כאשר ברקע הדברים ניצבת השאלה, האם "האשה משועבדת ונכנסת תחת יד הבעל והשלטון בקניינים, כמו השור והחמור?".שערים נוספים עוסקים בביאורי הרב הנזיר למדרשים העוסקים בביאורי הרב הנזיר למדרשים העוסקים "בעניני הנישואין והזיווג", ביאורים הלכתיים, "סתרי תורה בעניני קדושת הנישואין", ופרקים מיומנו העוסקים בנושאים אלו.

5. הספר "מדרש בסוד ההפכים" מכתבי הרב יהודה ליאון אשכנזי המאמרים: "הזוגיות ותכלית האדם", "האחווה והתיקון המשיחי" –

ספר זה לא נכתב ע"י המחבר, הינו תרגום ועריכה של נכדו איתי אשכנזי. הספר עוסק בנושאים: מה טיבם של החוק והמוסר? מהי תכילתה של הזוגיות? מה בין המיתוס למדרש וכיצד תיתכן התגלות אלוהית? ועוד. "מעולם לא ראיתי את עצמי כרב של קהילה במשמעות המקובלת של תפקיד זה, כממלא את התפקידים הרבניים הפולחניים. בלבי קיננה התקווה ללמוד פילוסופיה כדי שאוכל להציג את תורת ישראל מתוך היכרות עם שפת ההשכלה המערבית. מעולם לא חשתי את עצמי שייך לאקדמיה, אלא רב המביא את התורה לפתחם של אקדמאים, ולצורך כך הייתה דרושה לי היכרות עם הפילוסופיה הכללית." (מדברי הרב אשכנזי).

6. הספר "כמשוש חתן על כלה" נעמי וולפסון –

ספר עיון, לזוגות ולמדריכי חתנים וכלות. מומלץ לזוגות ללמוד אותו יחד. בין הנושאים המובאים בספר: על הקשר הזוגי ומשמעות המושג “עזר כנגדו”, על טהרה וטומאה, ספירת שבעה נקיים ומשמעותם, על משמעות המקווה והמים המטהרים, “ואל אישך תשוקתך”, מצוות עונה ומעלת הזיווג, כסוי ראש, אהבה.

7. הספר "אור שבעת הימים" ד"ר דניאל שליט –

הספר עוסק בשאלת מעמדה של האישה ביהדות, ובעיקר מנסה להתמודד עם הדימוי של ה"נוקבא" במסורת היהדות: האישה כמסמלת את "החומר" הפסיבי הזקוק להשתלמות, הלבנה שהתמעטה מאורה ונזקקת לחמה להאירה, לעומת הדימוי הזכרי, ה"צורה", המסמל את האקטיביות ואת החכמה.

8. מתורתו של הרב שלמה קרליבך זצ"ל –

א. "קדושת ילדים (עם ברכת המזון) על חינוך ילדים (חוברת)" – "הורים שחושבים שהילד שלהם קטן ולא מבין כלום כשהילד יגדל הוא יאמר להם אני גדול ואתם לא מבינים כלום."
ב. הרי את מקודשת לי בטבעת זו כדת משה וישראל (חוברת).
ג. מקודשת (חוברת): על נישואין ואהבה, הוצאת מרכז הרב שלמה קרליבך.

9. המאמר "זוגיות מקודשת" ארז משה דורון.

10. הספר "צהר לנישואין" הרב עזריאל אריאל –

את הספר כתבו וליוו כ -29 רבנים, המשתייכים לארגון "צהר". הספר בנוי משישה חלקים, המלווים את הקורא בהסברים, סקרים, מחקרים ודוגמאות מעולם היהדות ומהחיים היומיים, שאנשי המקצוע נחשפים אליהם במהלך תפקידם: החלק הראשון-בדרך העולה אל הבית: ההכנות לחתונה-ההחלטה להינשא דרך תקופת אירוסין ועד לפתיחתה של תקופה חדשה בחיים. החלק השני-ב"מעמד החופה"- עוסק בשמחת יום הכלולות, בעוצמה הגדולה של היום הזה ובהנצחת הרגע.  החלק השלישי-"בקשר לקשר"-בדרכי התנהלות של בני הזוג. החלק הרביעי-"מזוגיות להורות"- עוסק באחריות להקמת הדור הבא, בשמירה על מוסד הנישואין ,בשמירת הקשר בין בני הזוג בצניעות ובטהרה. החלק החמישי-"לצניעות ולטהרה בישראל"- טיפוח נשיותה של האישה לבין הפיתוח של אישיותה, בין תפקידה המשפחתי לבין תפקודה האישי. החלק השישי– "כרמי שלי" – על האישה ומעמדה, שוויון ודמיון בין המינים, מעורבות הנשים בחברה הדתית.

11. החוברת "איתי מלבנון כלה" – להסברת עניין החופה, קידושין ונישואין של הרב יוסף קלנר.


כתיבת תגובה

קטגוריות